Személyiségfejlesztés Tökölön a művészet erejével

Publikálva: 2016. június 15.

Sikeresen működik a Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetben a 2014-ben indított jobb agyféltekés rajztanfolyam. A foglalkozásokon kortól és végrehajtási fokozattól függetlenül nagyon szívesen vesznek részt a szabadságvesztésüket töltő fogvatartottak. Egyre több szép alkotás díszíti az intézet falait, amelyek inkább tűnnek kiállító teremnek, mint körletfolyosóknak.

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl

Forrá: Fk. Bv. Int. Tököl

A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával 2014 márciusában, az országban elsőként a Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetében indult jobb agyféltekés rajztanfolyam. A jobb agyféltekés rajzolás lényege, hogy az átlagember megtanulja azt, hogyan lehet a bal agyfélteke verbális elemző dominanciáját háttérbe szorítani, a jobb agyfélteke kreativitását pedig előtérbe hozni. Szakemberek szerint a rajzoláshoz nincs szükség kézügyességre, amennyiben írni tudunk, rajzolni is tudunk. A rajzolni tudás titka a látásmódban rejlik, a jobb agyféltekés rajzolás technikája pedig pontosan ezt a látásmódot igyekszik átadni, megtanítani. Tehát, ha meg tanulunk másképp látni, másképp gondolkodni és kihasználni mindkét agyféltekénket, sokkal sikeresebbek leszünk a mindennapi problémák kezelésében. A résztvevők így tanultak meg a „művészek szemével” látni. 
A rajzolás egy alapvető készség, mely más alapvető készségekhez (pl. olvasás, gépjárművezetés) hasonlóan több részkészségből áll, és ezen részkészségek elsajátításával tanulunk meg ezen a módon rajzolni. Ez a képesség ezután egy életen át megmarad, nem felejtjük el, csakúgy, mint a kerékpározást.

A tanfolyam során a tököli intézetben három trénert képeztek ki, ők azóta is rendszeresen tanulnak és adják át az elsajátított új technikák alapjait, csoportos foglalkozások alkalmával. A legnagyobb nehézséget a foglalkozás során az jelentette, hogy elhitessük a résztvevő fogvatartottakkal, hogy ez a kreativitás ott van bennük is. Amikor pedig ezt meglelik önmagukban, akkor értelemszerűen hatalmas az öröm, amit egy jól sikerült rajz, festmény és pasztellkép elkészülése után éreznek a résztvevők. Az oktató természetesen arra törekszik, hogy „vállalható”, szép alkotások szülessenek és ne csak fénymásolatok, mert ahhoz egy gép is elég lenne, és nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy a foglalkozásoknak pozitív személyiségfejlesztő hatása is van a résztvevőkre. A siker és az öröm kilátásba helyezése mellett is nagyon sok ösztönzésre és biztatásra van szükség ahhoz, hogy a fogvatartottak elhiggyék önmagukról, hogy ezt bárki meg tudja valósítani, hogy képesek lesznek végig koncentrálni, tanulni, és fejlődni.

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl
Olyan sikerélményben lehet részük, amit sokan nem tapasztaltak meg a civil életben, hiszen az életükben több volt a kudarc, mi több, talán az volt általánosnak tekinthető. A sikerélmény hatására pedig magabiztossá válnak, elismerik társaikat, együttműködőbbé válnak a személyi állománnyal szemben. Büszkén mutatják meg az általuk készített rajzokat, melyekről eleinte nem hitték, hogy el tudják majd készíteni. A rajzolás során megszűnik a külvilág és maguk sem veszik észre milyen gyorsan múlik az idő, épp ezért a stresszoldás egy tökéletes eszköze is a jobb agyféltekés rajzolás, amelyet nem csak a foglalkozások során gyakorolhatnak, de szabadidejükben, a zárkában is. Egyre több azon kiküldött levelek száma, amely szép rajzot tartalmaz, ezzel is büszkélkednek hozzátartozóiknak a megszerzett tudásról.

Természetesen nem csak a fogvatartottak profitálnak a jobb agyféltetés rajzolás elsajátításából, hanem a módszert átadó személyi állomány tagjai is.  Szakmai sikert jelent számunkra, egy nehezen kezelhető fogvatartottat együttműködésre késztetni, és jó érzéssel tölt el bennünket, hogy a tanításba befektetett energia nem hiába való. A nehéz feladatok megoldásához elengedhetetlen a kreativitás, a feladatok több szemszögből való meglátása és ezáltal a tökéletes megoldás megtalálása is, hiszen munkánk során minden egyes pozitív hatást hasznosítani tudunk. Magánemberként pedig a mindennapok feszített munkatempója után, stresszoldó, illetve feszültséglevezető jótékony hatását is kihasználjuk ennek az elsajátított készségnek. Számunkra mindez már nem csak munka, hanem hobbi, kikapcsolódás, és rendkívül kellemes időtöltés is.

Készítette: Sándorné Bencze Mónika c. bv. ftzls., szociális segédelőadó (Fiatalkorúak Bv. Intézete)

 

Menü

Büntetés-végrehajtási Szervezet

Toborzás

Állampusztai Országos Bv. Intézet

Bács-Kiskun Megyei Bv. Intézet

Balassagyarmati Fegyház és Börtön

Baranya Megyei Bv. Intézet

Békés Megyei Bv. Intézet

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bv. Intézet

Budapesti Fegyház és Börtön

Fiatalkorúak Bv. Intézete

Fővárosi Bv. Intézet

Győr-Moson-Sopron Megyei Bv. Intézet

Hajdú-Bihar Megyei Bv. Intézet

Heves Megyei Bv. Intézet

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Bv. Intézet

Kalocsai Fegyház és Börtön

Közép-dunántúli Országos Bv. Intézet

Márianosztrai Fegyház és Börtön

Pálhalmai Országos Bv. Intézet

Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön

Somogy Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet

Sopronkőhidai Fegyház és Börtön

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bv. Intézet

Szegedi Fegyház és Börtön

Szombathelyi Országos Bv. Intézet

Tiszalöki Országos Bv. Intézet

Tolna Megyei Bv. Intézet

Tököli Országos Bv. Intézet

Váci Fegyház és Börtön

Veszprém Megyei Bv. Intézet

Zala Megyei Bv. Intézet

Büntetés-végrehajtási Szervezet Oktatási, Továbbképzési és Rehabilitációs Központja

Büntetés-végrehajtás Központi Kórház

Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet

NKE Rendészettudományi Kar Büntetés-végrehajtási Tanszék

Börtönmúzeum

TÁMOP 5.6.3 kiemelt projekt

EFOP 1.3.3. kiemelt projekt

Navigáció