TÁMOP 5.6.2-10/1-2010-0001 A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása

A kiemelt projekt keretében a közösségi bűnmegelőzés megvalósulását segítő projektelemek gyakorlati kipróbálására és a tapasztalatok alapján a fejlesztések országos bevezetését elősegítő módszertanok, protokollok/eljárási szabályok, belső szabályzók elkészítésére kerül sor. Ezeket a tevékenységeket támogatja a szakemberek felkészítése, képzése, valamint a program hatását mérő kutatások.

Operatív Program: Társadalmi Megújulás Operatív Program
A projekt teljes költségvetése: 1.988.666,908- Ft
Irányító hatóság:
Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága
Közreműködő szervezet:
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Projektgazda: Belügyminisztérium

A kiemelt projektet az Európai Unió támogatásával és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a Belügyminisztérium ″mint projektgazda″, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálatának, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal, valamint a Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjainak, a Miskolci Egyetemnek konzorciumi partnerként történő bevonásával valósítja meg.

A projekt tartalma, a tervezett fejlesztések
A kiemelt projekt keretében a közösségi bűnmegelőzés megvalósulását segítő projektelemek gyakorlati kipróbálására és a tapasztalatok alapján a fejlesztések országos bevezetését elősegítő módszertanok, protokollok/eljárási szabályok, belső szabályzók elkészítésére kerül sor. Ezeket a tevékenységeket támogatja a szakemberek felkészítése, képzése, valamint a program hatását mérő kutatások.

A megvalósítási szakasz alprojektjei:
- Szakemberek és önkéntesek képzése.
- Áldozatsegítő szolgáltatások fejlesztése.
- Közösségi foglalkoztató kialakítása.
- Elítéltek többszakaszos reintegrációs programja.
- Közérdekű munka büntetés fejlesztése.
- Programértékelő kutatások.

A fenti tevékenységek - a bűnözés szempontjából leginkább érintett - három kiemelt régió területén valósulnak meg: Észak-magyarországi, Észak-alföldi, Dél-dunántúli régiókban.


"Elítéltek többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozási modelljének kialakítása", reintegrációs alprojekt

1. A reintegrációs alprojekt célja

Egy komplex szolgáltatáscsomag kialakítása, amely elősegíti a fogvatartottak sikeres társadalmi és munkaerő-piaci visszailleszkedését és csökkenti a szabadultak bűnismétlési kockázatát.
Elősegíti a partnerek közötti szorosabb szakmai együttműködést a fogvatartottak sikeresebb társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja érdekében.

2. A reintegrációs alprojekt végrehajtása

A program egy többszakaszos - büntetés-végrehajtási intézeten belül és azon kívül megvalósuló - reintegrációs tevékenység sorozat, amelynek elsődleges célcsoportja a három kiemelt régió büntetés-végrehajtási intézeteiben (összesen 11 bv. intézet) lévő fogvatartottak. Számukra munkaerő-piaci információk terjesztése, tanácsadás, készségfejlesztés, képzési program és szabadulásra való felkészítés valósul meg. Az alprojekt végrehajtása 2010. április 16-val elkezdődött.

A reintegrációt elősegítő tevékenységek négy egymásra épülő szakaszban valósulnak meg a büntetés-végrehajtási intézményeken belül, majd a fogvatartott szabadulását követő 6 hónapon keresztül.

Az első szakaszban az önkéntesen jelentkező fogvatartottak egy tájékoztató, motivációs foglalkozáson vesznek részt, ahol részletes információt kapnak a program keretében igénybe vehető szolgáltatásokról. Azon fogvatartottakkal, akik szeretnének részt venni a programokban kérdőíveket vesznek fel, amely felméri a szükségleteiket, kompetenciáikat és motivációjukat. A felmérés alapján készül el az egyéni fejlesztési terv. A jelenleg megvalósuló második szakaszban készség- és képességfejlesztő (kommunikációs, agressziókezelő, konfliktuskezelő, önismereti, életvezetési) tréningeken vesznek részt a fogvatartottak. A tréningek típusa az adott büntetés-végrehajtási intézetben élő fogvatartottak szükségleteinek figyelembevételével került kiválasztásra.
A csoportos foglalkozások mellett a szakmai érdeklődést feltáró egyéni interjúk is készülnek a programban résztvevőkkel. Az interjúk alapján az egyéni fejlesztési terv is kiegészül egy úgynevezett jövőtervvel, amely tartalmazza az elítélt szabadulás előtti és szabadulás utáni terveit, vállalásait. A második szakaszból a fogvatartott tovább léphet a harmadik szakaszba, illetve- ha már van szakmája és/vagy munkatapasztalata és kevesebb, mint hat hónapja van a szabadulásig, akkor közvetlenül a negyedik, vagyis a kivezető szakaszba léphet.

A harmadik szakaszban kerül sor a szakmaképzésekre. A képzés típusa és hossza a jelentkező fogvatartottak jövőtervétől, képzettségi szintjétől és szabadulásuk várható időpontjától illetve munkaerő-piaci igényektől függően kerül meghatározásra. A szakmaképzések mellett a résztvevők rendszeres egyéni motivációs beszélgetéseken is részt vesznek a motiváció fenntartása, illetve szükség esetén krízisintervenció céljából.

A negyedik szakasz további két alszakaszra osztható; egy úgynevezett kivezető szakaszra, aminek a célja fogvatartottak szabadulásra való felkészítése és egy szabadulás utáni szakaszra.
A szabadulásra való felkészítés keretében egyrészt álláskereső technikákat sajátítanak el a résztvevők, másrészt elkezdődik az utógondozási tevékenység (hiányzó iratok pótlása, kapcsolatfelvétel a fogvatartott családjával, szálláslehetőség felkutatásában és álláskeresésben való segítségnyújtás).
A szabadulás után az utógondozó mellett önkéntes mentorok is segítik a szabadulót. Az önkéntesek elsősorban a szociális és jogi felsőoktatás hallgatói, illetve az ezeken a szakterületeken végzettséget szerző pályakezdők lehetnek, továbbá kísérleti jelleggel intézetenként 1-3 fő volt bűnelkövető is részt vesz a mentori munkában.
A családi kapcsolatok helyreállításában nagy segítséget nyújthat a családi döntéshozó csoportkonferencia módszerének alkalmazása, amely szintén elkezdődhet a bv. intézet falain belül.
A szabadulás után a programban résztvevő volt fogvatartottaknak az utógondozói koordinátor 6 hónapig nyújt támogatást, segítséget a társadalmi, munkaerő-piaci beilleszkedéshez.

Menü

Büntetés-végrehajtási Szervezet

Toborzás

Állampusztai Országos Bv. Intézet

Bács-Kiskun Megyei Bv. Intézet

Balassagyarmati Fegyház és Börtön

Baranya Megyei Bv. Intézet

Békés Megyei Bv. Intézet

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bv. Intézet

Budapesti Fegyház és Börtön

Fiatalkorúak Bv. Intézete

Fővárosi Bv. Intézet

Győr-Moson-Sopron Megyei Bv. Intézet

Hajdú-Bihar Megyei Bv. Intézet

Heves Megyei Bv. Intézet

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Bv. Intézet

Kalocsai Fegyház és Börtön

Közép-dunántúli Országos Bv. Intézet

Márianosztrai Fegyház és Börtön

Pálhalmai Országos Bv. Intézet

Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön

Somogy Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet

Sopronkőhidai Fegyház és Börtön

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bv. Intézet

Szegedi Fegyház és Börtön

Szombathelyi Országos Bv. Intézet

Tiszalöki Országos Bv. Intézet

Tolna Megyei Bv. Intézet

Tököli Országos Bv. Intézet

Váci Fegyház és Börtön

Veszprém Megyei Bv. Intézet

Zala Megyei Bv. Intézet

Büntetés-végrehajtási Szervezet Oktatási, Továbbképzési és Rehabilitációs Központja

Büntetés-végrehajtás Központi Kórház

Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet

NKE Rendészettudományi Kar Büntetés-végrehajtási Tanszék

Börtönmúzeum

TÁMOP 5.6.3 kiemelt projekt

EFOP 1.3.3. kiemelt projekt

Navigáció