A büntetés-végrehajtási törvény által bevezetett reintegrációs őrizet jogintézményének gyakorlatát értékeltük az elmúlt év tapasztalataiból merítve.
A reintegrációs őrizet jogintézménye még 2015 áprilisában indult, még ebben az évben országosan 615 esetben nyújtottak be kérelmet elítéltek vagy védőik. A bv. intézetek 47 eljárást kezdeményeztek, melyek között balassagyarmati elítélt ügye is volt.
A jogszabály szigorú feltételekhez és részletes eljárási szabályokhoz köti a reintegrációs őrizet lehetőségét, az eljárás alanya szigorú szűrőn esik át, amíg eljut a büntetés-végrehajtási bíró döntéséig. Ilyen feltétel többek között az öt évnél nem hosszabb szabadságvesztés, ha önként vállalja az őrizet szabályait, gondatlan bűncselekmény, vagy szándékos esetén nem személy elleni erőszakos bűncselekmény elkövetése, illetve ha első alkalommal ítélték végrehajtható szabadságvesztésre, vagy visszaesőnek nem minősülő bűnismétlő, továbbá a leendő külső környezetével szemben támasztott kritériumoknak is megfelel.
A feltételek fennállása esetén az elektronikus távfelügyeleti rendszer működtetésének részeként távfelügyeleti eszközt kap az elítélt, melynek segítségével a jogszerű intézeten kívüli tartózkodás helye meghatározható.
Balassagyarmatról 2016-ban 10 személy került reintegrációs őrizetbe, 2017-ben eddig 4 személynek indult ilyen jellegű eljárása. Jelen pillanatban 10 személy, 7 férfi és 3 nő tartózkodik reintegrációs őrizetben, akik intenzíven részt tudnak venni családjuk éltében, dolgoznak, készülnek a tényleges szabadulásra. A rendszeres ellenőrzések alapján mindegyikük együttműködő, a meghatározott magatartási szabályok érvényesülnek. Ezeket a magatartási szabályokat egyébként a büntetés-végrehajtási bíró határozza meg a reintegrációs őrizet céljait és a büntetés-végrehajtási pártfogó felügyelő javaslatait figyelembe véve.
A reintegrációs őrizet intézménye több szempontból is szolgálja a társadalmi visszailleszkedést. A családi kapcsolatok erősödése, a gyermeknevelésben való aktív részvétel, a fizikai jelenlét elengedhetetlen szempont, mindamellett, hogy a családfő dolgozhat, így anyagilag is támogathatja családját. Közben a szabadságvesztés céljai sem csorbulnak, ezzel is csökkentve a börtönökben lévők létszámát. A pártfogó felügyelő figyelemmel kíséri a visszailleszkedés menetét és eredményeit, és amennyiben szükséges beavatkozik, hogy a pártfogó felügyelet eszközeivel ily módon segítse a folyamatot.
Néhány héten belül újabb személyek kaphatnak lehetőséget arra, hogy családjuk körében tölthessék büntetésük utolsó hónapjait.