Szinte kivétel nélkül mindenki ezt kérdezte tőlem a tanfolyam megkezdése előtt. A Győr-Moson-Sopron Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet falain belül 2018-ban indult meg a fogvatartottak számára tartandó jobb agyféltekés rajztanfolyam, amely a fogvatartottak reintegrációját támogató eszközként került be a büntetés-végrehajtási intézet falain belülre.
De hogyan is segíti a rajzkészség fejlesztése a reintegrációt? Ez jogos kérdésként merülhet fel mindenki fejében, amelyre a válasz az első foglalkozássorozat levezetése alatt körvonalazódott.
Intézetünk jellegéből fakadóan a nálunk elhelyezett fogvatartottak elsősorban előzetes letartóztatottak. Nekik kevesebb lehetőségük van a hasznos időt zárkán kívül tölteni, és egy ilyen készségfejlesztő foglalkozás mindenképpen hasznukra válik. Az a tapasztalat, hogy a résztvevő fogvatartottak nagy kedvet kaptak ahhoz, hogy zárkán belüli szabadidejüket is rajzolással töltsék. Erre általában a fogékony zárkatársak is felfigyeltek, így nem egyszer fordult elő, hogy egy egész zárka néma csendben rajzolt nap közben. Az a tapasztalat, hogy ezek a közösségek a rajzoláson keresztül egymást segítették, támogatták, dicsérték, amely segített a pozitív, problémamentes légkör kialakításában. Mindezek mellett olyan személyiségbeli tényezőkre is hatással van, mint a koncentráció, figyelem és a kitartás. Ezeken keresztül képes aztán a teljes személyiségben pozitív változás elindulni, amely jó hatással van mind a fogvatartás biztonságára, mind pedig később a civil életbe történő visszailleszkedésre is.
Alapvetően a fogvatartottak önértékelése igen alacsony – még abban az esetben is, amikor ennek éppen az ellenkezőjét gondolnánk. Sokan a tanfolyam közben ébredtek rá, hogy tudnak rajzolni, képesek a fejlődésre, változásra, s ez egy sor pozitív irányú változást hozott a személyiségükben.
A foglalkozássorozat lezárásaként személyre szabott oklevelet kaptak a résztvevő fogvatartottak, egytől-egyig nagyon büszkék voltak.
A jövőbeli tervek között szerepel egy új tanfolyam indítása új résztvevőkkel, illetve az első, grafitceruzás rész folytatásaként a legszorgalmasabb rajzosok továbbléphetnek a következő, „színes” rajztanfolyamra.
Hajdu Melinda bv. fhdgy.pszichológus