Irodalomterápia fogvatartottakkal

Publikálva: 2015. január 15.

Az irodalomterápia olyan fejlesztő és terápiás módszer, amely szépirodalmi műveket használ fel a gyógyításban.
A terápiás hatás az önismeret fejlesztésében és mások véleményének elfogadásában rejlik.

Az irodalomterápia olyan fejlesztő és terápiás módszer, amely szépirodalmi műveket használ fel a gyógyításban. A csoportfoglalkozás során a fogvatartottak találkoznak egy irodalmi művel, amely felolvasásra kerül, majd megfogalmazzák gondolataikat a művel kapcsolatban. Azáltal, hogy megvitathatják észrevételeiket, lehetőséget kapnak rá, hogy önmagukban is tisztázzanak bizonyos kérdéseket, illetve hogy találkozzanak eltérő véleményekkel. A terápiás hatás az önismeret fejlesztésében és mások véleményének elfogadásában rejlik.
Fotó: Veszprém Megyei Bv. Intézet

A fogvatartottak számára a napok unalmasan telnek; a munkavégzésen kívül társasjátékkal, levélírással vagy olvasással múlatják az időt. A börtönben még azok is könyvet vesznek a kezükbe, akik a kinti életben keveset olvastak. Éppen ezért nyitottak az irodalmi művekre, szívesen osztják meg megfigyeléseiket másokkal. A heti rendszerességű irodalomterápiás foglalkozásokra tehát azok jelentkeznek, akiket érdekel az irodalom, illetve akik szívesen vesznek részt az élettel kapcsolatos fontos témák megvitatásában.

A börtönben általános az emberek iránti bizalmatlanság; a fogvatartottak úgy vélik, minél többet árulnak el magukról, annál nagyobb támadási felületet adnak rosszakaróiknak. Továbbá a gyengeséget sem tartják elfogadhatónak, ezért érzéseiket a férfiasság álarca mögé rejtik. Az irodalmi művek lehetővé teszik a szereplőkkel való azonosulást, így amikor a csoporttagok a szereplőkről mondanak véleményt, valójában saját példájukat, saját nézeteiket mondják ki. Könnyebb egy fiktív hősről keserű véleményt mondani, mint közvetlen önkritikába bocsátkozni. A kimondott szavak ezek után könnyebben feldolgozhatóvá válnak.
Az irodalmi művek kiválasztásában elsődleges szempont, hogy a felkínált tematikát a résztvevők közel érezzék magukhoz, és hogy az ne szorítkozzon csupán a börtön világára, mivel a fő cél az életükkel kapcsolatos nagyobb tudatosság elérése. Az 50-70 perces időkeret legtöbbször rövidebb művek (versek, novellák és regény-részletek) megbeszélésére ad lehetőséget, ám pozitívak a tapasztalatok a foglalkozás előtt elolvasott hosszabb művek (kisregények, regények) feldolgozásával kapcsolatban is. A regények esetében a tartalmi érdekességeken túl megjelenik a sikerélmény is, mivel nem egyszerű feladat egy-egy mű végéig eljutni. A pozitív érzelmek a motivációt is felerősítik, a beszélgetés színvonalát is emelik.

Egy példa a rövidebb irodalmi művekre József Attila: Két hexameter című kétsorosa. „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis.” – kérdezi József Attila, s rögtön rávágja a választ is: „Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” Mivel a bűnelkövetés és a börtön nem összeegyeztethető a tisztességgel, ezért a fogvatartottaknak mindig nagy kihívást jelent a vers „megfejtése”. Gyakran kiemelik a tisztesség relatív mivoltát: attól, hogy „én” tisztességesnek érzek valamit, „ők” elítélnek érte. Sajnos ez a gondolkodásmód kiindulásként szolgálhat a bűncselekmény igazolására. Általában a csoporttagok meggyőzik egymást, hogy egyedül csak rajtuk múlik, hogy tisztességesek-e, és ennek megítélésében saját belső értékítéletüket kell segítségül hívniuk. Egy fogvatartott szavait idézve: „Engem tisztességgel terítsenek ki!” A csoportfoglalkozás célja ennek a műnek az esetében a felelősségvállalás erősítése, az önigazolás visszaszorítása és a stabil morális állásfoglalás meghozatala.

A Veszprém Megyei Bv. Intézetben 2009 óta heti rendszerességgel kerül megrendezésre az irodalomterápiás csoportfoglalkozás, a résztvevők létszáma 6-15 fő között mozog. Egy-egy irodalmi mű megvitatása időnként további aktivitásra is serkenti a résztvevőket, Charles Dickens: Karácsonyi ének c. művéből például színpadi előadást hoztak létre. A Veszprémi Eötvös Károly Könyvtárral közös pályázaton öt (egyenként 8 fős) olvasóköri program-sorozatot tudtunk megvalósítani. A program sikerétől motiválva tavaly az Országos Parancsnokság által kiírt pályázaton támogatást nyertünk az olvasókör folytatására a drogprevenciós részlegen.

Kovács Zsuzsanna bv. fhdgy. pszichológus 

Menü

Büntetés-végrehajtási Szervezet

Toborzás

Állampusztai Országos Bv. Intézet

Bács-Kiskun Megyei Bv. Intézet

Balassagyarmati Fegyház és Börtön

Baranya Megyei Bv. Intézet

Békés Megyei Bv. Intézet

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bv. Intézet

Budapesti Fegyház és Börtön

Fiatalkorúak Bv. Intézete

Fővárosi Bv. Intézet

Győr-Moson-Sopron Megyei Bv. Intézet

Hajdú-Bihar Megyei Bv. Intézet

Heves Megyei Bv. Intézet

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Bv. Intézet

Kalocsai Fegyház és Börtön

Közép-dunántúli Országos Bv. Intézet

Márianosztrai Fegyház és Börtön

Pálhalmai Országos Bv. Intézet

Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön

Somogy Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet

Sopronkőhidai Fegyház és Börtön

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bv. Intézet

Szegedi Fegyház és Börtön

Szombathelyi Országos Bv. Intézet

Tiszalöki Országos Bv. Intézet

Tolna Megyei Bv. Intézet

Tököli Országos Bv. Intézet

Váci Fegyház és Börtön

Veszprém Megyei Bv. Intézet

Zala Megyei Bv. Intézet

Büntetés-végrehajtási Szervezet Oktatási, Továbbképzési és Rehabilitációs Központja

Büntetés-végrehajtás Központi Kórház

Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet

NKE Rendészettudományi Kar Büntetés-végrehajtási Tanszék

Börtönmúzeum

TÁMOP 5.6.3 kiemelt projekt

EFOP 1.3.3. kiemelt projekt

Navigáció