Sikeresen működik a Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetben a 2014-ben indított jobb agyféltekés rajztanfolyam. A foglalkozásokon kortól és végrehajtási fokozattól függetlenül nagyon szívesen vesznek részt a szabadságvesztésüket töltő fogvatartottak. Egyre több szép alkotás díszíti az intézet falait, amelyek inkább tűnnek kiállító teremnek, mint körletfolyosóknak.

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl

Forrá: Fk. Bv. Int. Tököl

A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával 2014 márciusában, az országban elsőként a Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetében indult jobb agyféltekés rajztanfolyam. A jobb agyféltekés rajzolás lényege, hogy az átlagember megtanulja azt, hogyan lehet a bal agyfélteke verbális elemző dominanciáját háttérbe szorítani, a jobb agyfélteke kreativitását pedig előtérbe hozni. Szakemberek szerint a rajzoláshoz nincs szükség kézügyességre, amennyiben írni tudunk, rajzolni is tudunk. A rajzolni tudás titka a látásmódban rejlik, a jobb agyféltekés rajzolás technikája pedig pontosan ezt a látásmódot igyekszik átadni, megtanítani. Tehát, ha meg tanulunk másképp látni, másképp gondolkodni és kihasználni mindkét agyféltekénket, sokkal sikeresebbek leszünk a mindennapi problémák kezelésében. A résztvevők így tanultak meg a „művészek szemével” látni. 
A rajzolás egy alapvető készség, mely más alapvető készségekhez (pl. olvasás, gépjárművezetés) hasonlóan több részkészségből áll, és ezen részkészségek elsajátításával tanulunk meg ezen a módon rajzolni. Ez a képesség ezután egy életen át megmarad, nem felejtjük el, csakúgy, mint a kerékpározást.

A tanfolyam során a tököli intézetben három trénert képeztek ki, ők azóta is rendszeresen tanulnak és adják át az elsajátított új technikák alapjait, csoportos foglalkozások alkalmával. A legnagyobb nehézséget a foglalkozás során az jelentette, hogy elhitessük a résztvevő fogvatartottakkal, hogy ez a kreativitás ott van bennük is. Amikor pedig ezt meglelik önmagukban, akkor értelemszerűen hatalmas az öröm, amit egy jól sikerült rajz, festmény és pasztellkép elkészülése után éreznek a résztvevők. Az oktató természetesen arra törekszik, hogy „vállalható”, szép alkotások szülessenek és ne csak fénymásolatok, mert ahhoz egy gép is elég lenne, és nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy a foglalkozásoknak pozitív személyiségfejlesztő hatása is van a résztvevőkre. A siker és az öröm kilátásba helyezése mellett is nagyon sok ösztönzésre és biztatásra van szükség ahhoz, hogy a fogvatartottak elhiggyék önmagukról, hogy ezt bárki meg tudja valósítani, hogy képesek lesznek végig koncentrálni, tanulni, és fejlődni.

Forrás: Fk. Bv. Int. Tököl
Olyan sikerélményben lehet részük, amit sokan nem tapasztaltak meg a civil életben, hiszen az életükben több volt a kudarc, mi több, talán az volt általánosnak tekinthető. A sikerélmény hatására pedig magabiztossá válnak, elismerik társaikat, együttműködőbbé válnak a személyi állománnyal szemben. Büszkén mutatják meg az általuk készített rajzokat, melyekről eleinte nem hitték, hogy el tudják majd készíteni. A rajzolás során megszűnik a külvilág és maguk sem veszik észre milyen gyorsan múlik az idő, épp ezért a stresszoldás egy tökéletes eszköze is a jobb agyféltekés rajzolás, amelyet nem csak a foglalkozások során gyakorolhatnak, de szabadidejükben, a zárkában is. Egyre több azon kiküldött levelek száma, amely szép rajzot tartalmaz, ezzel is büszkélkednek hozzátartozóiknak a megszerzett tudásról.

Természetesen nem csak a fogvatartottak profitálnak a jobb agyféltetés rajzolás elsajátításából, hanem a módszert átadó személyi állomány tagjai is.  Szakmai sikert jelent számunkra, egy nehezen kezelhető fogvatartottat együttműködésre késztetni, és jó érzéssel tölt el bennünket, hogy a tanításba befektetett energia nem hiába való. A nehéz feladatok megoldásához elengedhetetlen a kreativitás, a feladatok több szemszögből való meglátása és ezáltal a tökéletes megoldás megtalálása is, hiszen munkánk során minden egyes pozitív hatást hasznosítani tudunk. Magánemberként pedig a mindennapok feszített munkatempója után, stresszoldó, illetve feszültséglevezető jótékony hatását is kihasználjuk ennek az elsajátított készségnek. Számunkra mindez már nem csak munka, hanem hobbi, kikapcsolódás, és rendkívül kellemes időtöltés is.

Készítette: Sándorné Bencze Mónika c. bv. ftzls., szociális segédelőadó (Fiatalkorúak Bv. Intézete)